Ladda ner dokument:

Press_koll.pdf

Kollektivtrafikant Stockholm, som företräder Stockholms kollektivtrafikresenärer, välkomnar trafikborgarrådet Tamsons agerande med anledning av den uppmärksammade händelsen där en stor mängd ordningsvakter handgripligen ger sig på en höggravid kvinna som har ett litet barn med sig.

• Tanken med ordningsvakter i t-banan är trygghet, inte tvärtom, som det tyvärr blivit med senare tidens nyhetsrapportering, men även från TV-såpan där ordningsvakter bedömer individer som berusade, utan att ha tagit någon form av prov. Det finns sjukdomar som för en otränad kan förväxlas med onykterhet, säger Gertrud Brorsson, ordförande i Kollektivtrafikant Stockholm.

Oavsett orsak till agerande i veckan måste det finnas rim och reson. När ordningsvakter har fått ökade befogenheter av polisen krävs det än mer ödmjukhet och respekt. Speciellt när man gör ett frihetsberövande.

• I vårt land är man oskyldig till motsatsen är bevisad och då ska man behandlas därefter, säger Gertrud Brorsson.

Kollektivtrafikant Stockholm anser att det behövs en handlingsplan i hur personal ska agera i mötet med resenärerna. Syftet med ordningsvakt är trygghet inte rädsla för att enbart hudfärg och ställning i samhället kan leda till ett våldsamt ingripande.

• Jag vet inte exakt vad som hände i den aktuella situationen men en kvinna med förvärkar kan behöva lite längre tid att ta fram sitt färdbevis då varje rörelsekan vara smärtsam. Med ett lugnt samtal hade säkert situationen blivit annan, slutar Gertrud Brorsson

Gertrud Brorsson

Visningar: 22

Du måste vara medlem i Kollektivtrafikant Sthlm för att lägga till kommentarer!

Gå med i Kollektivtrafikant Sthlm

Kollektivtrafikant Sthlm är en partipolitiskt obunden ideell förening som är öppen för alla som vill förbättra kollektivtrafiken i Stockholm